Gewichtsbeheersing

Al bijna 50% van de nederlanders heeft overgewicht (meer dan 8 miljoen) en bijna 2% van de nederlanders heeft ondergewicht (320.000). (Bron: CBS)

Lees meer!

Fitter voelen
Twaalf procent van de huisartsbezoeken hebben te maken met stressklachten, maar veel meer mensen voelen zich vaak moe.
(Bron: CBS)

Lees meer!
Sportvoeding voor recreatieve sporters

Allereerst komt de vraag naar boven of sporten gezond is? Het is immers bewezen dat lichamelijke oefening goed is voor hart- en bloedvaten, tegen diabetes en overgewicht, de spieren en gewrichten soepel houdt en de huid doet stralen. En zelfs ons geestelijk welbevinden profiteert van regelmatige beweging. Aan de andere kant riskeren sporters tussen de 1,5 en 2,5 miljoen sportblessures per jaar. Een gezonde geest in een gezond lichaam is een mooie gedachte, hinkend op een voetbalknie. En zeker veldvoetbal neemt 29% van alle letsels voor zijn rekening.

Bij de meeste sporten ontstaan de meeste blessures dan ook tijdens de 2e helft van een wedstrijd/training als zowel de sporter als de tegenstander eigenlijk geen energie (lees brandstof) en conditie genoeg heeft, waardoor coördinatie, maar ook de mentale balans niet meer optimaal is.

Van oorsprong is de mens ook niet gebouwd om meer prestatie te verrichten dan hij in het dagelijkse leven nodig heeft. En in de paleolithische tijd (100.000-50.000 jaar geleden) betekende dat alleen wat sprintjes als men een prooi moest doden, maar voor de rest zette een volwassen mens toen geen stap te veel. Sporten zelf is dus eigenlijk je lichaam in stress brengen en meer vragen dan het eigenlijk normaal moet doen.

Elke sporter heeft energie nodig om de sportinspanning goed uit te voeren zonder dat men tijdens of na het sporten te kampen krijgt met tekorten. Zeker voor het herstel na de prestatie, waar immers de grootste fysieke groei plaatsvindt. Maar ook tijdens de sport ter voorkoming van blessures en voor ondersteuning van de opbouw van lichamelijke conditie en mentale focus. Het hele jaar door, tijdens de opbouw, het seizoen en tijdens de afbouw.

Hoeveel sporters zijn niet elk seizoen bezig om die extra kilootjes kwijt te raken? Zijn tijdens het laagseizoen ziek (weerstand)? Hebben moeite om in conditie te raken om het seizoen goed te beginnen?
Zorg nu dat u voor altijd in shape bent!

Ook voor de recreatieve sporter hebben we eenvoudige programma’s en producten om het hele jaar door uw lichamelijke activiteiten te ondersteunen.
Iedere sporter krijgt na een grondige intake een advies op maat, maar u kunt natuurlijk ook uw favoriete programma zelf samenstellen.

Tevens kunnen we voor uw sportvereniging of club een sportvoeding informatiemeeting komen geven. Hier laten we zien hoe sporters hun voedingsgewoonten kunnen veranderen waardoor het herstelvermogen en de prestaties verbeterd kunnen worden.